Kako u vreme krize osnovne pismenosti podsticati kreativno izražavanje mladih? Jedan dobar primer daje Fakultet za strane jezike Alfa BK Univerziteta u Beogradu. To je jedan od retkih filoloških fakulteta u Srbiji koji u osnovnom studijskom programu ima predmet Kreativno pisanje a na drugim predmetima redovno se osmišljavaju kreativni projekti. No, osim toga, iz godine u godinu Fakultet za strane jezike Alfa BK Univerziteta organizuje književni konkurs za srednjoškolce i srednjoškolke, pozivajući mlade da šalju svoje radove na srpskom ili engleskom jeziku. Od prošle godine, nagrađeni đački radovi objavjuju se u rubrici „Prilozi“ naučnog časopisa Reči, koje je Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja vrednovalo kao časopis istaknutog nacionalnog značaja. Uz to, svake godine pred kraj semestra Fakultet za strane jezike osmišljava priredbu „Crea(r)ctivity“ na kojoj proglašava pobednike književnog konkursa i upoznaje goste sa kreativnim radovima studenata. Tada se priređuje izložba verbalnih, slikovnih i intermedijalnih tekstova sa video-snimcima najinteresantijih projekata. Tako je 6. juna ove godine održana još jedna proslava kreativnosti đaka i studenata.
Najpre su se okupljenima obratili rektor Alfa BK Univerziteta prof. dr Jovan Vesleinović i dekanka Fakulteta za strane jezike prof. dr Tijana Parezanović. Tom prilikom uručene su pohvalnice pojedinim studentima prve i treće godine Fakulteta za strane jezike. Potom je predsednica komisije za književni konkurs srednjoškolaca, prof. dr Svetlana Tomić, skrenula pažnju na potrebu jačanja svesti o važnosti upotrebe i negovanja maternjeg jezika. Svake godine književni konkurs pokazuje da đaci više i bolje pišu na engleskom a ređe i slabije na maternjem jeziku. U odnosu na učenike, učenice pokazuju veće interesovanje, sposobnost i umeće pisanja, što sugeriše da treba ohrabrivati mladiće da pišu. Decenijama slušamo o nepromenjeno slabim rezultatima na PISA testiranjima đaka, ali krajem prošle godine prvi put smo čuli od članova žirija Ninove nagrade da je većina pristiglih rukopisa pokazala da pisci nemaju osnovnu pismenost. Iz svih tih razloga, profesorka Tomić je govorila o potrebi jačanja svesti o značaju pismenosti i praktikovanju pisanja tokom celokupnog školovanja. Pohvalila je nagrađene đake zbog čuvanja osnovne pismenosti u teškim okolnostima i zbog kvalitetnih književnih radova.
U kategoriji književnih radova na engleskom jeziku prvo mesto je osvojila Emilija Đurić (učenica I razreda Filološke gimnazije) za priču “Passing”. Drugo mesto pripalo je Jani Rašić (učenica I razreda Filološke gimnazjie) za dve povezane priče “Diego” i “Samantha”. Treće mesto osvojila je Anđela Spasić za pesmu “Burn the Sun” (učenica II razreda Filološke gimnazije). U kategoriji književnih radova na srpskom jeziku prva nagrada pripala je Tijani Todorović za priču “Kad je Smrt umrla” (učenica II razreda Pete beogradske gimnazije). Drugo mesto osvojila je Marta Miščević “Među oblacima” (učenica I razreda Filološke gimnazije). Treća nagrada nije dodeljena. Zbog književnog truda posebno su pohvaljeni Marie Caroline Cagiano (učenica III razreda gimnazije „Kreativno pero“), Mihajlo Vučković (učenik I razreda Filološke gimnazije) i Sonja Filipović (učenica II razreda Pete beogradske gimnazije).
Nakon svesrdno iskazane podrške đacima, posebne reči zahvalnosti za posvećen mentorski rad upućene su Brankici Radojičič (profesorki Engleskog jezika iz gimnazije “Kreativno pero”) i dr Mariji Petričević (profesorki Srpskog jezika i književnosti iz Pete beogradske gimnazije). Bilo je lepo videti ozarena lica prisutnih ljudi. Čini se da su naročito uživali đaci u neformalnom razgovoru sa studentima i profesorkama i razgledanju književnih tekstova, slika, albuma, dnevnika, postera, straničnika, kolaža i drugih eksponata na izložbi.
GZS/REPORTER